top of page
  • Writer's pictureArbel Rabi

כל מה שצריך לדעת (ולא ידעתי) על יוהנסבורג, דרום אפריקה

נקודת הפתיחה שלי עם יוהנסבורג הייתה קצת בעייתית, בלשון המעטה.

הגעתי לשם לבד, למעט מאוד זמן, עם יותר מדי אזהרות מסע. "אל תסתובבי לבד!" "אל תצאי מהמלון!" "זו אחת הערים הכי מסוכנות בעולם!" "פעם מישהו סיפר לי שמישהו סיפר לו שדוד שלו נשדד באיומי אקדח!".

כך הבנתי שכמה מהאטרקציות המרכזיות של דרום אפריקה לא ממש יהיו חלק מהמסע שלי- סטייק טוב (אני צמחונית, לא עלינו), הספארי (כי צריך לשם לפחות יום, מה שלא התאפשר לי בביקור הנוכחי) וגם סתם להסתובב ברחובות של יוהנסבורג, להרגיש וללמוד את הווייבים שלה.

בקיצור, עם המון חששות, 18 שעות טיסה (בטיסה ישירה זה הרבה פחות) וים של התרגשות לקראת הבירה הלא שגרתית הזו, הגעתי ליוהנסבורג.


במעט הזמן שהיה לי, בחרתי לקחת מונית (אסור להסתובב לבד בחוץ, זוכרים?) לשתיים מנקודות הציון החשובות של העיר.


שלא תבינו אותי לא נכון, ללכת ביום היחידי שהיה לי בעיר למוזיאון האפרטהייד שקול בעיניי לללכת ליד ושם ביום היחיד שיש לך בירושלים. ועדיין, החנונית שבתוכי מפצירה בכם להגיע לשם. מדובר בחוויה מטלטלת, מצמררת, מדהימה. הגעתי לשם בורה בכל מה שקשור לתקופה החשוכה הזו, פרט למעט סיפורים מחבריי (הלבנים, יש לציין) הדרום-אפריקאים, ויצאתי מוארת. גם הנסיעה עם ג'ק, הנהג בו זכיתי, הוסיפה לחוויה- לתבל את המוצגים והסיפורים של המוזיאון, עם חוויותיו כילד שחור, ולאחר מכן כגבר שחור במדינה. את ההשלכות שהוא רואה שעדיין ישנן למשטר החשוך ההוא.



TOP OF AFRICA

מכאן המשכנו לנקודה הקסומה ביותר בעיר- top of africa, תצפית של 360 מעלות מהקומה החמישים של הקניון הראשון שהוקם בדאון טאון יוהנסבורג. ושוב, חברתו של ג'ק הייתה תועלת מדהימה- הדאון טאון אינו איזור בטוח במיוחד להסתובב בו, וההגעה יחד עם ג'ק הרגישה בטוחה וכמעט טבעית. חוץ מזה, שתמיד נחמד שיש מישהו שיכול לצלם אותך.


גם הנסיעה עצמה בעיר הייתה מרתקת- שילוב של העולם המערבי יחד עם הווייבים של אפריקה, של הישן והחדש, של העירוניות יחד עם צמחייה בירוק בוהק.

זה גם אחד המפגשים שעושה המלון בו שהיתי, Intercontinental Sandton.

הוא מחובר בגשר לקניון מטורף, עם חנויות של כל מותג שחשבתם עליו פלוס כמה שלא ידעתם על קיומם, עם הפוד קורט הפסיכי ביותר שראיתי אי פעם, ועדיין- מנותק לחלוטין מהסביבה החיצונית שלו, שבה עוני ופשע הם חלק מחיי היומיום. הגשר הזה, רק לא לצאת לעולם החיצון, הוא עוד סממן לדרך שליוהנסבורג יש עוד לעבור.




2 views0 comments
bottom of page