top of page
  • Writer's pictureArbel Rabi

חפירה מזרח אירופאית

בואו נתחיל מהסוף. מזרח אירופה לא נתפסת אצלנו כחופשה המושלמת, זו שננעץ בפינטרסט בורדים שלמים אודותיה ונחלום עליה בהקיץ.

איכשהו, במהלך השנים ובעיקר בזכות העבודה שלי באלעל, יצא שביליתי תקופות די נכבדות בבירות המזרח- אירופאיות. לחלקן הגעתי ללילה או שניים, ובאחרות גרתי במשך מספר חודשים. לחלקן הגעתי פעם אחת ויחידה ולאחרות חזרתי שוב ושוב. בסופו של דבר, גיליתי רשימת ערים מכובדת למדי שהפתיעה אותי לגמרי, ונותרתי עם טעם של עוד.


אז למה מזרח אירופה היא הבחירה האידיאלית לוויקנד גטאוואי הקרוב שלכם?


1. שורט דיסטאנס ריליישנשיפ- אם יש לנו סופ"ש קצר לגלות ולחקור מקום חדש, בוודאי לא נרצה לבזבז את הזמן שלנו על טיסות של 13 שעות לכיוון ליעד (מיאמי, מישהו?). נכון, גם יוון עונה על הקריטריון, אבל במזרח אירופה יש אופציות שוות ומסקרנות לא פחות.


2. טיסות קצרות=טיסות זולות - ובנוסף, לא מעט חברות לואו קוסט מפעילות קווים לבירות המזרח-אירופאיות, אם מדובר בוויז, ראיינאייר או כל אחת מהחברות המקומיות (שמעתם כבר על אייר אוקראינה?).


3. וויקאנד בלואו באדג'ט- הבירות המזרח אירופאיות זולות בהרבה מאחיותיהן המערביות, כך שבחופשה המזרח-אירופאיתBU הקרובה תוכלו להחליף את דירת האייר בי אנ בי במלון מפנק, את הבגט מהסופר בסעודת שבע מנות משוגעת, ואת חוויית הנסיעה במטרו בראש-האוור באובר. וישאר גם עודף לשופינג.


4. אחד הדברים שהכי נהניתי לראות בבירות המזרח-אירופאיות הוא שילוב הקדמה של המערב יחד עם שמירה על המסורת המקומית. אם מדובר ברקמות האוקראיניות הקסומות או במטבח ההונגרי הייחודי, הבירות המזרח-אירופאיות שומרות על וייב של פעם עם מוטיבים חדשים, וזה בהחלט מרענן לראות.


BUDAPEST, HUNGARY

בודפשט היא אחרת הערים הקסומות ביותר שהכרתי, ולא סתם זוכה להיחשב במגזינים כ"פריז של מזרח אירופה" (או פריז לעניים, תכלס).

שלושה חודשים גרתי בעיר היפייפיה הזו, ולמדתי להכיר ולאהוב כל סמטה וקתדרלה. גיליתי בתי קפה שיקיים ושכונות קוליות, מסעדות מעולות וחנויות בוטיק, שווקים נסתרים ותצפיות עוצרות נשימה, ברים אפלוליים וגם מועדונים מעוצבים להפליא.

בודפשט הפכה בית שני בעבורי, ולמקום שלעד ארצה לחזור אליו.

למה דווקא בודפשט? נכון, בודפשט ידועה בתור מלכת חיי הלילה של מזרח אירופה (הבר Szimpla נבחר בעבר לבר הטוב ביותר במזרח אירופה!), אבל בעיניי הדבר שמייחד את העיר הוא דווקא התצפיות שבה- צד הנהר "בודה" שוכן על צלע הר, מה שיצר מספר תצפיות תיירותיות מהממות על הנהר והעיר עצמה. האהובה עלי מביניהם היא מצודת הדייגים, ובעיניי הגעה לשם דווקא בשעות הערב מספקת חוויה אפית לחלוטין, ממש כאילו נשאבה מסרט של דיסני.


BUCHAREST, ROMANIA

מניחה את הסטיגמה על השולחן: בוקרשט היא יעד לוהט בעיקר עבור מסיבות רווקים של חברים של עומר אדם, ולא סתם היא זכתה בתואר הכבוד- קזינואים, חיי לילה על הקצה ודונט גט מי סטארטד על תרבות המין המפוקפקת.

אבל חודש וחצי של מגורים בעיר הכיר לי גם צד שונה לחלוטין לעיר מלאת הסטייל והפאן הזו, צד של ספריות יפייפיות וטירות מסתוריות, וכן, גם ברים משוגעים שמספקים כל מה שוויקאנד ראוי צריך.

למה דווקא בוקרשט? חיי הלילה בהחלט שווים את זמנכם, אין ספק, אבל הסיבה שהייתה גורמת לי לבחור בבוקרשט היא דווקא הטבע והכפרים המקיפים אותה. בתכנון טוב, בוקרשט יכולה לספק לכם וייב עירוני קרחניסטי וצ'יל של הרים מוריקים, נהרות וטירות מרשימות. בעיניי מדובר באיזון מושלם.


SOFIA, BULGARIA

מדובר בעיר היחידה ברשימה שהשאירה אותי בתחושת MEH.

כמובן, הכל בחיים זה עניין של חוויה, וחווית הMEH שלי בוודאי תהיה שונה משל אחרים שביקרו בעיר, אבל הפעם לא נפלתי. וזה לא שלא ניסיתי, כן? גרתי בסופיה תקופה של קרוב לשלושה חודשים, ניסיתי וניסיתי להתאהב בעיר, אבל הבולגרים מצאו דרכם לאכזב אותי בכל פעם מחדש. האוכל בינוני (למען השם, איך הצלחתם להרוס פסטה?), הרחובות משמימים, וגם ניסיונותיי לטייל בטבע מחוץ לעיר לא גרמו לנשימה להעתק.

למה דווקא סופיה? ובכן, נתתי כאן רשימה מובחרת של למה לא סופיה, אבל הנה שתי סיבות למה דווקא כן להגיע לשם- אם מאיימים על חייכם והדיל היחיד שמצאתם הוא דווקא לשם, או שקפצתם לסקי בבנסקו ועברתם שם בדרך.


PRAGUE, CZECH REPUBLIC

בירת הזוגות האולטימטיבית. לא ברור מה הוביל לכך שפראג הפכה ליעד הנבחר של רבים וטובים לפניי כחופשה הזוגית שלהם, אבל משהו שם פשוט עובד- תצפיות נהדרות, מרכז עיר יפייפה שאפשר לחצות בהליכה, ארכיטקטורה מהפנטת ומרחק נסיעה מפריימרק (אינאף סייד). כל אלו גרמו גם לרואי ולי לבחור בפראג כיעד הראשון אליו יצאנו לחופשה זוגית בין הסמסטרים, ובהחלט יצאנו מרוצים.

למה דווקא פראג? חוק העדר, ואם הוחלט שמדובר בעיר הרומנטית ביותר באירופה מסיבה כלשהי, מי אני שאתווכח?



זאגרב, קרואטיה

אחד היעדים הלוהטים לביקור השנה הוא קרואטיה, מי היה מאמין. הקורונה טרפה את הקלפים, ואחד היעדים הראשונים שהודיעו שהם מקבלים תיירים הייתה קרואטיה, ואיזה כיף לשים סוף סוף את הזרקור על המדינה המיוחדת הזו, שרבים ממי שמגיע אליה מאמינים שהיא האחות הפחות מוצלחת של סלובניה, והו, כמה שהם טועים.

זאגרב היא אחת הערים הקוליות ביותר שהייתי בהם אי פעם. מוקפת הרים, יערות וכפרים קטנים שהמילה "ציוריים" כנראה נכתבה עליהם, זאגרב היא סוג של מגדלור אורבני, עיר קולית וייחודית שלו הייתה עוברת מיתוג מחדש הייתה בודאי יעד לוהט לצעירים קרחניסטים (בדיוק כמו בודפשט, אגב, שצעירים מכל העולם מגיעים אליה להתקרחן, אבל בארץ היא נתפסת כיעד סאחי לזוגות להצעות נישואין).

זאגרב היא אחרת. היא צבעונית, היא מעניינת. היא מהמקומות שיפתיעו אותך עם אטרקציות משונות (שמעתם פעם על מוזיאון הלבבות השבורים?) ועדיין תצליח לשדר חמימות כפרית וצנועה. חוץ מזה, שבמרחק נסיעה (יחסית) קצר ממנה אפשר למצוא את פליטביצה, פארק מטורף עם מפלים היסטריים.

למה דווקא זאגרב? כי כשתגידו שנסעתם לזאגרב יסתכלו עליכם בעיניים פעורות כאילו חזרתם מהירח. מה? מי? למה?


דוברובניק, קרואטיה

הסיבה שהיעד הפך לפופולרי בשנים האחרונות, זה כמובן בעקבות הסדרה משחקי הכס שצולמה בעיר. כל ילד יכול היום למלמל מתוך שינה "חאליסי" ו"SHAME", למרות שאם להיות כנה אני פחות מחובבי הז'אנר (ניסיתי לראות, נרדמתי בפרק הראשון, דונט הולד איט אגיינסט מי).

ועדיין להגיע לדוברוביק היה מרגש מדי עבורי. העיר הזו עתיקה ויפה כמו חלום, והים? אדושם, צלילות של מים שלא ידעתי עד אותו הרגע שקיימת, בטח לא במרחק כמה שעות טיסה בודדות ולא בצד השני של העולם.

למה דווקא דוברובניק? כלומר, חוץ מהקטע הזה שצילמו שם את משחקי הכס? וול, התשובה היא פשוטה- יעד לא חרוש, במרחק קצר מהארץ, עם חופי סלעים מטורפים, עם מים צלולים כמו חלום, וכמעט ריקים מאדם? כרטסו אותי אתמול!


ריאקה, קרואטיה

מצוק אבן עצום נישא מעל החוף הטורקיזי של ריאקה. יאכטות עוגנות זו לצד זו במרינה, מרחק הליכה מינימלי ממרכזה הקטנטן של העיר הזו.

היא לא היעד הראשוני שאנשים יחשבו להגיע אליו. למעשה, הסיבה היחידה שאולי תשמעו על טיסות לשדה התעופה ריאקה הן בעקבות הקרבה לגבול הסלובני, מרחק של שעתיים נסיעה ואתם בלובליאנה. היעד עצמו אולי אינו לוהט כמו יעדים אחרים במדינה, ועדיין מדובר ביעד ששווה להעביר בו את הלילה אם אתם באזור, שכן הנופים שמקיפים את ריאקה הם לא פחות מעוצרי נשימה.


לובליאנה, סלובניה

יתכן שאני רומנטיקנית חסרת תקנה או מתאהבת סדרתית, אבל הקשר שלי עם לובלי (לובלוש? לובליאנוש?) היה אהבה ממבט ראשון, כמו שמתארים בטלנובלות, שהכל מסביב מתערפל ורק היא זוהרת ומנצנצת. כזה.

דמיינו את ברלין. את הקוליות הבלתי מתפשרת, את אומנות הרחוב, את חנויות העיצוב והאמנים, את המסעדות.

עכשיו דמיינו איזה כפר נידח באירופה, אולי גרמניה, אולי הולנד, אולי בכלל בספרד. דמיינו נהר חוצה, ולבנים שנדמה שהובאו לפני הספירה, כדי לבנות את הרחובות הצרים של הכפר, את הגשרים, את המבצר.

דמיינו את הכפר ואת ברלין מתאהבים ומקימים משפחה, ולילדתם הבכורה הם קוראים לובליאנה. היפייפיה הזו היא בדיוק זה- יש בה יופי פראי ומיושן, כזה שרק אירופה האמיתית מכירה, אבל גם אורבניות ומגניבות לא מתאמצת, מחתרתיות, סטייל.

למה דווקא לובליאנה? כתבתי פה פאקינג שירה מודרנית, אם אתם לא רוצים עכשיו לעוף לשם, זה אבוד.



3 views0 comments
bottom of page